Svar: Modermælkserstatning - ondt i maven?

25. januar 2021

Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Hej med dig

Tak for dit brev og alle dine tanker omkring afføringsmønster, maveuro - og modermælkserstatning :)

Med den alder jeres datter har nu, så sker der nogle enzymændringer i hendes mave- og tarmsystem og hendes afføringsmønster ændrer sig. Hvor det nyfødte barn ofte har afføringer flere gange dagligt, så begynder der i 2 måneders alderen at gå længere tid mellem afføringerne - og afføringerne kan også ændre farve.

De første ca 8 uger efter fødslen har alle børn gul afføring, men herefter får ca ½ af børnene grønne eller grønlige afføringer. Og når skemaden introduceres i 4-6 måneders alderen, så vil afføringen skifte farve igen fra grønlig til mere brun. Farven på afføringen afhænger både af,hvad barnet spiser og også af bakteriefloraen i maven.

Når afføringen bliver grøn, så skyldes det først og fremmest galdefarvestoffer, som omdannes til den grønne farve på grund af bakteriefloraen. Der kan være tale om mange forskellige nuancer af grøn - fra helt lysegrønne pletter i gullig afføring til en afføring, der er grøn som pesto. En variation mellem gule, grønne og brunlige farver er normalt.

Da jeres datter får modermælkserstatning, så vil hendes afføring ofte have en lidt syrlig duft, som dog kan variere efter hvilken type erstatning hun får. Modermælkserstatning kan også gøre afføringen mere grøn. At jeres datter har tynde grønlige afføringer hænger altså både sammen med hendes alder og også sammen med, at hun får modermælkseratning - og det er dermed helt normalt.

Som jeg læser dit brev, så fungerer hendes mave egentlig fint med NAN. Hun har afføring en gang dagligt og det kommer af sig selv. Da I gav hende Allomin, så var det nødvendigt også at give hende laktulose. Hvis hendes mave kan fungere uden behov for laktulose tænker jeg, at det må være at foretrække :)

I skal naturligvis være opmærksomme på, at hun bøvses godt af, når hun har spist. Jo mere luft hun kan bøvse ud, jo mindre luft skal der igennem mave- og tarmsystem og jo færre prutter vil der være, ligesom de også kan være mindre voldsomme :) Det er også godt, hvis I kan give hende mavemassage, cykle med benene osv. og på den måde hjælpe luft og afføring igennem systemet og ...

Annonce

... ud.

I skal være opmærksomme på hvilken flaskesut I bruger. Det er vigtigt, at der er mælk i sutten, når hun sutter, da hun ellers vil sluge ekstra luft. Det kan også en god idé at bruge en flaskesut med ventil, så luften kommer ud undervejs i måltidet, ligesom I kan forsøge med en flaskesut, der reducerer mængden af luft. Der findes såkaldte "anti-kolik" flaskesutter, som kan forsøges.

Derudover så kan det spille ind, hvilken størrelse flaskesut I bruger, altså hvor mange huller flaskesutten har, eller hvor store de er - om de er med "langsomt flow" eller "hurtigt flow". Hvis mælken løber meget hurtigt til hende, kan det nogle gange betyde, at hun sluger mere luft og modsat, hvis mælken løber meget langsomt, og hun skal kæmpe ekstra for at få den ud, så kan det også gøre, at hun sluger ekstra luft. Det kan derfor også være en idé at skifte til en anden flaskesut.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Og så tænker jeg faktisk også, at hun måske har brug for hyppigere flaske om aftenen. Nogle børn spiser meget fast hver 3-4 time, når de får flaske, mens andre børn har et spisemønster, der minder mere om ammede børns. Og hvis jeres datter har det, så har hun måske brug for hyppigere aftenmåltider. At hun er vågen mellem kl 19 og 01 kan faktisk godt være tegn på, at hun har brug for lidt hyppigere mælk - også selvom hun tager godt på :) Det kan f.eks. godt være sådan, at hun har brug for en flaske kl 18, kl 20 og igen kl 23, hvorefter hun så er parat til at sove og på den måde falder tidligere i søvn.

Derudover så skal I naturligvis også se på hendes samlede søvn dagen igennem. I kan gå ud fra, at hun har behov for ca. 15-15.5 times søvn i døgnet, og I skriver, at hun sover 3 lure dagligt mellem kl 10-18, og at de varer mellem 1.5-3 timer. Hvis hun sover f.eks. 1.5 time + 3 timer + 1.5 time, så vil hun sove 6 timer samlet i løbet af dagen, og det betyder, at hun "kun" kan sove ca. 9-9.5 times nattesøvn. Det betyder igen, at hendes nattesøvn måske vil vare fra kl 23 til 08 eller f.eks. fra kl 01 til 10, naturligt afbrudt af mælk.... Sover hun mere om dagen, vil nattesøvnen naturligt være længere og modsat:)

Jeg håber, at I kan bruge mine tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Klapvogn - køb af klapvogn

Når I vil købe en klapvogn, skal I overveje, hvad jeres behov er. Der findes mange forskellige modeller af klapvogne, som hver har deres fordele.

En klapvogn kan være praktisk, når I bevæger jer rundt i byen, eller tager feks. bus eller tog. En klapvogn er ofte let at manøvrerer rundt med, og den fylder ofte mindre end en barnevogn, hvilket kan gøre den praktisk i hverdagen. Samtidig kan mange klapvogne klappes sammen, så de f.eks. kan være med i bilen, hvis I f.eks. skal i ZOO...

Læs mere i Babylex

Børn i bilen

Der er fem gode huskeregler, når du skal transportere dit barn i bilen:

1. Det er vigtigt at barnets autostol passer til både barn og bil. Tag derfor både barn og bil med, når du køber autostol.

2. Sørg for at autostolen sættes korrekt fast. Følg brugsanvisningen og stram selerne så godt til som muligt, så stolen er godt fastspændt til sædet i bilen.

3. Vælg bagudvendt autostol så længe som muligt. Det er mest sikkert for barnet.

4....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for din altid varme og kærlige måde at gribe udfordringerne an på - det er helt rigtig for mig!
Jeg nyder både dine personlige svar til mig, men bestemt også de svar du giver til andre.

Tak,
Mor til pige på 15 måneder